Dogdancing, štěkání a my :) aneb jak odnaučit štěkání při dogdancingu

09.06.2012 18:29

Jak už jsem psala dřív, Fidouš má obrovské problémy se štěkáním při cvičení, a jelikož bych si chtěla složit nějaké ty dd zkoušky, štěkání bych nás chtěla zbavit. . Už mnohokrát jsem se ptala různých dd "znalců", co s tím. Zatím mi nikdo nebyl schopen poradit. Dokonce mi bylo řečeno, že jediné řešení, je vyoperování hlasivek. :-O

 Začala jsem tedy rešit, co je pravděpodobným zpouštěčem tohoto chování.

Zaprvé jsem přišla na to, že nejhorší je přechod z klidu (napětí) do rychlosti - například: Fido stojí přede mnou - klid, napětí, následuje otočka - rychlost. V okamžiku přechodu vždy přišlo štěknutí. Proto jsem tuto fázi cvičila úplně znova, na pamlsek, pomaleji. Ve chvíli, kdy pes následuje pamlsek málokdy štěkne. Toto jsem úplně znova s naváděním naklikala. Nyní je sice otočka o něco pomalejší, ale zároveň se zmírnil rozdíl mezi absolutním klidem a absolutní rychlostí.

Za druhé jsem si uvědomila, že mě pes hodně napodobuje. A já když chválím, vlastně ječím :D. Proto když se mu něco líbilo, ječel. I toto se tedy snažím odstranit - chválím tišeji a naopak klesám hlasem. Zároveň jsem zvolila úplně jiné slovo pro ústní pochvalu, protože bývalé pochvaly by v něm také mohli vyvolávat ječící reflexy :).

A zatřetí je fakt, že Fido štěká, když si není jistý. Například procouvaná osmička mezi nohama - Fido ji sice udělá, ale je znát, že je nejistý a štěká u ní. Proto opět znova navádím na pamlsek i když cvik vlastně chápe. Naklikávám - ujišťuji. Je to zřejmě následek nedotaženého cviku. Zřejmě jsme netrénovali na pamlsek dost dlouho, moc brzy jsme přeskočili k samostatnosti.

Musím říct, po necelých dvou měsících práce, se neuvěřitelně Fidoušův projev zlepšil.

Před týdnem jsme ale měli vystoupení a Fido opět celé proštěkal. Nebylo mi jasné, proč. Proto jsem několikrát shlédla video a teprve potom jsem si všimla, že se mu smekaly po parketech packy, odkud vznikla ona nejistota, a tím pádem i štěkot.

Abych to teda závěrem shrnula, pokud vznikne problém, musí se najít příčina. Nezaměřujeme se tedy přímo na chybu (že bysme třeba při štěknutí řekli "ne"), ale zaměřujeme se na příčinu,která je spouštěčem, tu je buď nutné odstranit, nebo přeučit reakci na daný podmět tzn. rozbít špatně naučené chovaní, které následuje po určitém podnětu (příčině).

—————

Zpět